Образованието |
Здравейте ( Вход | Регистрация )
Образованието |
May 10 2010, 07:54 PM
Коментар
#401
|
|
Поетично бездушен Група: Приятели Коментари: 6131 Регистриран: 8-October 03 Град: Русе / Велико Търново Потребител N: 295 |
Шибана е и тръгват да я оправят по грешен път.
-------------------- Historia vitae magistra
Historiam nescire, hoc semper puerum esse. Защото ние се нуждаем от последните 5000 години, за да можем да преживеем що-годе спокойно следващите сто. |
|
|
May 11 2010, 05:48 AM
Коментар
#402
|
|
:) Група: Потребители Коментари: 4948 Регистриран: 4-July 03 Град: София Потребител N: 188 |
Защо смяташ така?
-------------------- Come with me tonight tell me how it feels to be alive |
|
|
May 11 2010, 10:47 AM
Коментар
#403
|
|
Поетично бездушен Група: Приятели Коментари: 6131 Регистриран: 8-October 03 Град: Русе / Велико Търново Потребител N: 295 |
Защото да обвиняваш главно учениците, е грешно. Учителите реално имат по 20-ина минути да преподават урок. Да, вярно, някои могат, но на повечето не им стига времето. Направи си една проста сметка от 32 часа по почти всяка хуманитарна дисциплина, колко отиват за изпитване на ученици, след като всеки трябва да има по 3 оценки. Аз го смятам примерно 7 часа, колко отиват за упражнения, където не трябва да се поставят оценки, някъде около 3 часа. Остават едни 22 часа при положение, че уроците са над 20 във всеки учебник. Правя уточнение, че говоря за нормалните непрофилирани училища. Стоварваме цялата отговорност върху учениците, а не виждаме, че се влиза педагогически или хуманитарни специалности във ВУЗовете само ако човека не е успял друго. Тоест, че няма хора, които да заместят старата генерация. Или ако има, те са нищожен процент. Няма абсолютно никаква връзка между ВУЗ и СОУ. Министерството само изисква, но не предлага нищо насреща...
-------------------- Historia vitae magistra
Historiam nescire, hoc semper puerum esse. Защото ние се нуждаем от последните 5000 години, за да можем да преживеем що-годе спокойно следващите сто. |
|
|
May 11 2010, 08:41 PM
Коментар
#404
|
|
Непросветен Група: Потребители Коментари: 41 Регистриран: 11-May 10 Потребител N: 3824 |
Не може да бъдат сложени всички личности под общ знаменател, както се прави в България. На мен са ми безкрайно интересни химията и биологията, но математиката ми е сериозен проблем. Хората които си разбират материала по математика обикновенно бързо си свършват работата и започва едно шумене и говорене, от там процеса на работа за хората като мен които грам не схващат от математика, спира и аз едвали не се чуствам виновна, че хората на които им се отдава математиката седят на едно ниво заради мен. В америка формата им на образование се води за най-добра, тъй като всеки учи според възможностите си, но там имат излишък на човешки материал и не е от голямо значение дали 30 деца от един клас ще станат професори или миньори. Ако някой може да измисли някакво средно положение което да е идеално за българското училище ще е чудесно, но едвали ще получи развитие идеята му.
|
|
|
May 15 2010, 07:11 AM
Коментар
#405
|
|
Прогресиращ Група: Потребители Коментари: 568 Регистриран: 8-November 08 Потребител N: 3095 |
|
|
|
May 17 2010, 08:49 AM
Коментар
#406
|
|
Прослушващ метъл Група: Потребители Коментари: 212 Регистриран: 4-August 09 Потребител N: 3515 |
Някакъв преподавател вземал по 600 лева, за да продава изпита - да, така е, нищо чудно, но вероятно и не точно, защото, ако изпитът е минал безпроблемно, то тогава цялата образователна система толерира това, а тоя смешник(който явно е преподавател по житейски драми, включващи, както при литературните, комичното и трагичното в себе си), който е пращал съобщенията, е просто лице, удобно за нарочване при евентуален неуспех на "държавния, образователен" план; а именно план, който цели да се държи народа в неведение за нещата, а какъв по-добър и ефективен начина има за това от умишлено затъпяване на интелигентността на нацията?!
Колкото по-прост е един човек, толкова по-добре се властва над него! А простотията е заразно явление, като капак на всичко... |
|
|
May 17 2010, 11:46 AM
Коментар
#407
|
|
Прогресиращ Група: Потребители Коментари: 794 Регистриран: 11-March 07 Потребител N: 1949 |
Също така и дали този е бил в комисията. Държавният образователен план не е план за образованието на учениците, обаче. Друг е и въпроса колко от учениците, които са се явили на матурата, са посещавали лично въпросния с цел преподаване на материала за тази матура. В крайна сметка родителите говорят, хубаво, но сигналите следва да са насочени към министерсвтото директно, а явно такива няма. Това също не е случайно. Всяка бюрокрация разчита на подпомогнатия от самата нея да затъпее народ.
-------------------- "...Ако не беше ти(спрямо това, което търся тук) щях да си изляза от този форум, който въпреки стойностите си, щеше да бъде безполезен за целите ми."- nikoi ... Птицата ще лети и в катрана, дирейки небето си/ небето ни, което е нейното Всичко! / Неизвестното крие в себе си сбор от предположения, чиято вероятност на сбъдване е правопропорционална на нашите очаквания за обратното.
|
|
|
May 17 2010, 12:08 PM
Коментар
#408
|
|
Прогресиращ Група: Потребители Коментари: 558 Регистриран: 3-September 09 Град: София Потребител N: 3551 |
Като си говорим с такъв възмутен патос за образованието ТАМ, учениците ТАМ и учителите ТАМ, не е лошо и да погледнем в себе си. Колко често сядаме да прочетем нещо? Имам един приятел програмист, който ми каза следната остроумна реплика, когато го запитах дали чете книги - "3 месеца четене спестяват 20 минути пред компютъра". Това май се е преврънало в мото за повечето от нас. Поне аз четях изключително много като дете, а сега ми се случва предимно, когато ми изключат нета или дойде време за изпити. Не се опитвам да морализаторствам. Просто очевидно такова е естественото развитие на нещата. Ако някой иска да промени образованието да сяда и да чете, вместо да се рови из нета колко са зле нещата. Имаше един психолог, мисля че беше, който говореше за зоната на влияние. Никой от нас не може да промени целия свят, но можем да повлияем върху нашето малко парче от него.
-------------------- Има две неща на този свят, които не ни се налага да постигаме сами - смъртта и простотията. Те са ни даденост.
|
|
|
May 18 2010, 06:51 PM
Коментар
#409
|
|
Прослушващ метъл Група: Потребители Коментари: 212 Регистриран: 4-August 09 Потребител N: 3515 |
Не съм запознат с тази "зона на влияние", но, въпреки, че много ми допадна поста ти, а може би именно поради това, ще кажа, че общественият човек има много по-голямо влияние върху обществото, отколкото единицата, защото обществото се гради върху основата на стадното мислене, което значи, че тази единица, за да влияе на обществото, трябва да спре да бъде само единица и да лидерства; а трябва да кажем, че щом има общество значи има една огромна маса от хора, които не са осъзнати единици, които се нуждаят от лидер - от обществения човек; и поради това не мога да приема, че всички могат да оправят обществото поединично - защото при такова развитие на нещата, общество просто няма да има!
|
|
|
May 30 2010, 12:24 AM
Коментар
#410
|
|
Post Mortem Група: Потребители Коментари: 4321 Регистриран: 22-September 07 Град: In my own portrait of Sorrow Потребител N: 2345 |
-------------------- Хората ме наричат луд, но все още не е изяснено дали лудостта не е висша форма на интелект и дали всичко славно - всичко задълбочено - не е рожба на болната мисъл, на онези настроения на ума, достигнати за сметка на разума. Сънуващите денем знаят много неща, които убягват на сънуващите единствено нощем. В своите сиви видения те успяват да зърнат вечността и се събуждат разтреперани от мисълта, че са били на прага на голяма тайна. Научават по нещо откъслечно от мъдростта, което е за добро, и повече от обикновеното познание, което е за зло. Едгар Алан По - "Елеонора". Ние сме завинаги нова генерация със кървящи от мъка и болка очи. Знаем, че за нас няма компенсация и повръщаме върху надеждата за по-добрите дни. Keelhauled |
|
|
Jan 11 2011, 09:29 AM
Коментар
#411
|
|
Прослушващ метъл Група: Потребители Коментари: 138 Регистриран: 20-September 07 Потребител N: 2341 |
Абе, според вас има ли смисъл от висшето образование? Напоследък ми прави впечатление, че това е нещо, на което работодателите изобщо не държат.
|
|
|
Jan 11 2011, 10:38 AM
Коментар
#412
|
|
PAIN Група: Потребители Коментари: 1750 Регистриран: 21-April 06 Град: Пловдив Потребител N: 1302 |
^Има смисъл. В повечето големи фирми задължително ти искат диплома, а това до колко си кадърен е друг въпрос. Аз самия нямам висше образование и това ми е пречело преди.
-------------------- |
|
|
Jan 11 2011, 10:42 AM
Коментар
#413
|
|
gavrīēl Група: Потребители Коментари: 1005 Регистриран: 9-November 09 Потребител N: 3624 |
WTF ?! Не че няма изключително много подобни изцепки,де.. Моя позната имаше забележка,гласяща " Пее в час. " (...по музика). -------------------- Suffers the beaten ground of idioglossia; we talk but we do not speak. |
|
|
Feb 2 2011, 09:12 AM
Коментар
#414
|
|
Прогресиращ Група: Потребители Коментари: 568 Регистриран: 8-November 08 Потребител N: 3095 |
|
|
|
Feb 2 2011, 11:10 PM
Коментар
#415
|
|
Прослушващ метъл Група: Потребители Коментари: 74 Регистриран: 25-January 11 Потребител N: 4022 |
Ми аз съм на 22 и безспорно в тинейжърските си години съм правил простотии ама сестра ми която е на 16 направо ми взема акъла. Не искам да обиждам по-младите тук ама мисля че младите поколения стават по-зле и по-зле.
|
|
|
Feb 4 2011, 10:30 AM
Коментар
#416
|
|
Serpent Moves Група: Приятели Коментари: 5893 Регистриран: 20-May 07 Град: parc des partcalence Потребител N: 2094 |
Цитат "На българското образование му липсва кураж за истински реформи", коментира "Сега".
"От 10 години изследванията PISA показват провала на образователната ни система, но просветните министри се правят, че не го забелязват. Данните сякаш не съществуват, а завъртяно в поредната цялостна реформа и безкрайни пренаписвания на проектозакони, образованието пропуска випуск след випуск. Международни проучвания от рода на PISA изобличават лъжа, която никой не иска да си признае. Тази лъжа води до прекрасен среден успех на абитуриентите, добри резултати на матурите и рекорден достъп до висше образование - по последни данни в университет постъпват близо 80% от учениците, добрали се до 12-и клас. Тази лъжа спестява милиони левове на държавния бюджет и огромни усилия за образоването на децата от малцинствата, а както показват международните данни - и на тези от мнозинството." -------------------- |
|
|
Feb 4 2011, 01:55 PM
Коментар
#417
|
|
Поетично бездушен Група: Приятели Коментари: 6131 Регистриран: 8-October 03 Град: Русе / Велико Търново Потребител N: 295 |
Май само образователните министерства (се правят, че) не виждат това.
-------------------- Historia vitae magistra
Historiam nescire, hoc semper puerum esse. Защото ние се нуждаем от последните 5000 години, за да можем да преживеем що-годе спокойно следващите сто. |
|
|
Feb 5 2011, 11:23 PM
Коментар
#418
|
|
Прослушващ метъл Група: Потребители Коментари: 98 Регистриран: 6-July 09 Град: The dark lake. Потребител N: 3490 |
Така е по-лесно.
Образованието ни е бутафория на образование. То не дава повече, отколкото взима. Взима от способността да разсъждаваш самостоятелно и творчески, обаче пък видиш ли, развива ти стадния импулс и те възпитава да правиш това, което ти казват. Възпитава те да бъдеш тъп чиновник. А ако не се справяш много, много - да бъдеш тъп работник. Всъщност не става въпрос само за качеството на образованието, което безспорно е лошо, а за това, че то не добавя нещо към потенциала, който имаме, а граби от него. А за статуквото в образователната ни система не са виновни само сменящите се правителства, а и самите ние. Като няма добро образование някой тръгнал ли е да се самообразова, развива, въобще да чете нещо от желание да научи нещо просто заради знанието, а не заради икономическата полза, която носи/би донесло то? Сигурно има такива, да. Колко ли са? Някой по-горе беше е засегнал тази тема, така че няма да се спирам повече. Реформа трябва, определено. Но тя, мен ако питате, не касае само българското образование, а това в световен мащаб. Защото къде по-добра, къде по-лоша, сегашната система е направена така, че да се ограничава максимално развитието ни в една определена посока. Тази разпокъсаност в образованието не е случайна. Междупредметната връзка е важна за развитието на критическото мислене, а тя е нещо, на което рядко се обръща внимание в училище. Обществтото е такова навсякъде, че трябва да учиш икономика, право или ИТ, за да бъдеш някаква част от обществения елит (бих сложила последния израз в кавички) и същевременно достатъчно ефективно, за да осигурява и общи работници. Нали някой трябва да върши черната работа? Става дума за обществен строй. А сериозна образователна реформа означава разрушаването му. И какво се случва в крайна сметка? Образователната система бълва през последните 20 години само чиновници и прости работници. Да обобщя: проблемът е доооста по-сериозен и глобален, отколкото на пръв поглед изглежда. -------------------- Aliis laetus, sibi sapiens...
|
|
|
Feb 9 2011, 10:25 AM
Коментар
#419
|
|
Поетично бездушен Група: Приятели Коментари: 6131 Регистриран: 8-October 03 Град: Русе / Велико Търново Потребител N: 295 |
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=3601211
Четете и коментарите отдолу. Нагледно показват защо няма да има скоро промяна в образованието. -------------------- Historia vitae magistra
Historiam nescire, hoc semper puerum esse. Защото ние се нуждаем от последните 5000 години, за да можем да преживеем що-годе спокойно следващите сто. |
|
|
Feb 9 2011, 09:39 PM
Коментар
#420
|
|
Непросветен Група: Потребители Коментари: 37 Регистриран: 7-February 11 Град: Пловдив Потребител N: 4032 |
За всички дами, които се интересуват от мода и моден кастинг на дамска мода и конфекция с цел реклама нека пишат на лична. До колкото разбрах заплащането е добро, тоест искам да кажа на ниво.
-------------------- |
|
|
Feb 9 2011, 10:46 PM
Коментар
#421
|
|
Просветен Група: Потребители Коментари: 318 Регистриран: 18-December 10 Потребител N: 3997 |
Ще си позволя да сложа една тема за младото поколение, което доста сериозно участва в този форум. Незнам какви са факторите в момента всички младежи 12-18 години да са толкова безкрайно неграмотни. Не мога да си обясня как може за 16 години да са прочели 2 книги една от които да е "Лукчо" втората да е "Тримата мускетари" и даже да не са я дочели. Да се държат , като идиоти да пият и пушат повече от родителите си, а сигурно и секс да правят повече от тях. Кумири да са им разни там загубени фолк певачици. Обеснете ми какво мога да очаквам от подобно поколение? Едит- извинявам се ако вече има такава тема (трийте наволя) Оооо, по времето на комунизма не само, че имаше много стабилно образование, ами и ни биеха в училище за правописни грешки. А един път си спомням, че хванаха един боянец с цигара в даскалото и веднага му намалиха поведението. След 10ти ноември постепенно образованието западна като през 1997ма когато завърших 12ти клас вече определено в училище нищо не се учеше. После как трябваше да компенсирам това за да влезна в университета не ми се говори!! А вие какво какво трябва да очаквате от такова поколение? Ами те вече станаха роби... Не че аз не съм станал роб, но тяхното ще е много по-страшно. |
|
|
Feb 16 2011, 09:29 PM
Коментар
#422
|
|
Прогресиращ Група: Потребители Коментари: 720 Регистриран: 29-April 10 Потребител N: 3818 |
Видео учител
Не знаех, че има такъв сайт. ;dd Идеята е много добра. -------------------- Are you watching c l o s e l y ? |
|
|
Feb 17 2011, 07:51 PM
Коментар
#423
|
|
Непросветен Група: Потребители Коментари: 35 Регистриран: 6-December 10 Град: С. София Потребител N: 3991 |
Образователната система се приспособява към средното ниво на използващите я. Тя ще продължи да запада докато за учениците отварянето на книга (или дори интернет страница със смислено съдържание) е непосилен труд. А докато нивото на образованието спада и нивото на учениците ще спада. И какво става по този начин?
п.п. Не сме сами в тази хубава система. И на запад не е много различно. -------------------- And our boots,deep in the mud.
|
|
|
Feb 23 2011, 11:38 AM
Коментар
#424
|
|
Serpent Moves Група: Приятели Коментари: 5893 Регистриран: 20-May 07 Град: parc des partcalence Потребител N: 2094 |
Цитат Твърдо: през ноември ваканция, потвърди за "24 часа" министърът на образованието, младежта и науката проф. Сергей Игнатов. Основното образование вече завършва в 7-и клас, от 8-и започва гимназиалната степен, която е двуетапна. След 10-и клас даваме възможност за по-голямо профилиране. До 4-и клас няма да има оценки, изразени в числа. Децата няма да повтарят затова, че са зле по аритметика например. Добре, ясно е, че са малоумни, ама защо трябва всеки път да ни го напомнят? За чий чеп НОЕМВРИ? Пуснете им на децата по Коледа и Нова година по-дълга ваканция, не на средата на нищото. Така нито улесняват родителите, нито нищо. Дейба и малоумните олигофрени. -------------------- |
|
|
Feb 25 2011, 07:36 PM
Коментар
#425
|
|
Непросветен Група: Потребители Коментари: 36 Регистриран: 24-February 11 Град: Шумен Потребител N: 4048 |
Цитат Твърдо: през ноември ваканция, потвърди за "24 часа" министърът на образованието, младежта и науката проф. Сергей Игнатов. Основното образование вече завършва в 7-и клас, от 8-и започва гимназиалната степен, която е двуетапна. След 10-и клас даваме възможност за по-голямо профилиране. До 4-и клас няма да има оценки, изразени в числа. Децата няма да повтарят затова, че са зле по аритметика например. Добре, ясно е, че са малоумни, ама защо трябва всеки път да ни го напомнят? За чий чеп НОЕМВРИ? Пуснете им на децата по Коледа и Нова година по-дълга ваканция, не на средата на нищото. Така нито улесняват родителите, нито нищо. Дейба и малоумните олигофрени. Абсолютно... Това.. истина ли е? От догодина ще ни пускат и ноември? Аз чух, че щяло да се почва на 1 септември. Предпочитам ваканция лятото, когато мога да оползотворя топлите дни, и зимата покрай празниците, отколкото ноември, когато нито има празник, нито времето предразполага разходка. Добре че ще ми е последна година. А колкото до качеството на образованието... Ще се повторя с много от вас сигурно, но си е така, не струва. Не ми харесва това, че през целия престой там, учиш всичко. Извинете, но само за да не ми се развали дипломата, трябва да седна и да се напъна да разбера физиката, въпреки, че занапред няма да ми трябва. По този начин не мога да обърна внимание на по-нужни неща като български и литература, математика и предметите, с които ще кандидатсвам. Много по-нормално би било след опредлен клас да се учат български, два езика там някакви, математика и предмети, които сам решаваш. До колкото разбирам по новата разпоредба май ще е така. Нас ни оттърваха, ама ние така или иначе масово ще избягаме, нека поне да запазят бъдещите ученици в България. Друго, което никак не ми се нрави, са часовете по физическо. Не че съм мързеливка и не ми се игае, за да не си счупя маникюра - абсурд. Но ако имаше условия, с удовлствие бих. Не ми се струва за нормално да имам 3ти час по физическо, да се изпотя като кон и после да продължа да карам часове. Ако материалната база разполагаше с бани и ако междучасията не бяха по 10 минутки, съвсем спокойно можем да си взимаме бърз душ и да сменим дрехите. И без това ни задължават да си носим екипи. Кел файда като си сменяш дрехите, като пак си потен, като обличаш чистите. Сега след като зачекнах темата за междучасията, някой би казал "ама така ще седите двойно повече в училище". Ето още един недостатък. Поради недостатъчно стаи се налага много училища да са на две смени. Какво се случва, някои ученици трябва да стават по първи петли, за да идат навреме в училище. Доказано е, че човек се събужда най-трудно между 6:30 и 7:30, а на нас ни се налага именно тогава да ставаме. Втора смяна пък се прибираме по нощите, а времето реално не ни стига. Трябва да изберем кое ни е приоритет - да се наспим като хората поне до 8:30 или да станем като за първа смяна, за да имаме същото време, с което разполагаме следобед, когато сме първа смяна. Съвсем по-нормално ми се струва да почваме учлище в 8:30 и да свършваме към 14:30 - 15:00 . Ще сме се наспали и пак ще имаме време следобед да си починем, да се подготвим, да отидем на някаво извънкласно занимание или да разтоварим с приятели. -------------------- And if tomorrow I shall die, I know that today is good because I am alive.
|
|
|
Jul 28 2011, 08:44 PM
Коментар
#426
|
|
Поетично бездушен Група: Приятели Коментари: 6131 Регистриран: 8-October 03 Град: Русе / Велико Търново Потребител N: 295 |
-------------------- Historia vitae magistra
Historiam nescire, hoc semper puerum esse. Защото ние се нуждаем от последните 5000 години, за да можем да преживеем що-годе спокойно следващите сто. |
|
|
Jul 28 2011, 09:18 PM
Коментар
#427
|
|
Прослушващ метъл Група: Потребители Коментари: 138 Регистриран: 20-September 07 Потребител N: 2341 |
През кура ми е. И без това от висшето смисъл няма.
|
|
|
Jul 28 2011, 10:48 PM
Коментар
#428
|
|
gavrīēl Група: Потребители Коментари: 1005 Регистриран: 9-November 09 Потребител N: 3624 |
Оффф.
Толкова няма какво друго да оправят, та ще променят системата за оценяване. По дяволите. Затворете я тази тема. Мразя я . -------------------- Suffers the beaten ground of idioglossia; we talk but we do not speak. |
|
|
Jul 28 2011, 11:30 PM
Коментар
#429
|
|
Долна чорба Група: Потребители Коментари: 894 Регистриран: 17-May 11 Град: София Hate City Потребител N: 4095 |
През кура ми е. И без това от висшето смисъл няма. Със сигурност. -------------------- Stay positive!!! Negative HARDCORE is the real positivism.
ПО ПЪТЯ СИ СМЕ ПОЕЛИ УЛТРАСИ ЧЕРВЕНО-БЕЛИ ЕДИН ДО ДРУГ СМЕ СТРОЕНИ ПОЛУДЕЛИ И СМЕЛИ ЗА ЧЕСТТА НА РОДИНАТА ЗА ЦСКА И ДРУЖИНАТА ВИНАГИ ЩЕ БЪДЕМ ТУК ВИНАГИ ЕДИН ДО ДРУГ!!! |
|
|
Nov 28 2012, 08:41 PM
Коментар
#430
|
|
Serpent Moves Група: Приятели Коментари: 5893 Регистриран: 20-May 07 Град: parc des partcalence Потребител N: 2094 |
Цитат Как държавата ни взема децата Николай Дренчев, член на УС на Национална мрежа на родителите 27.11.2012 Днешната българска държава отнема на семейството правото да възпитава и образова децата си - чрез 3 закона Държавата ликвидира същността на семейството, като му отнема правото да възпитава и образова децата си. Превръща го суровинен придатък, осигуряващ й биологичен материал, т.е. - деца. Това става чрез три закона: закона за образованието, закона за възпитанието (за детето) и за детското правосъдие. Мисля си, че ние, българите, извадихме късмет с "прехода" - когато другите държави въвеждаха подобни законодателни безумия, нашите политици воюваха за разграбването и разпродаването на държавното имущество. Това ни осигури време, за да се проявят резултатите от (анти)детското законодателство в "напредналите" страни. Ако сега, виждайки техния горчивият опит, допуснем това да се случи у нас - няма да имаме право да обвиняваме за нещастията си нито турският султан, нито съветската армия - ще сме си виновни само ние. Трите закона, които за краткост ще наричам "за образование", "за възпитание" и "за детско правосъдие" се сглобяват един с друг и истинската им същност и резултатите от въвеждането им проличават едва след влизане в сила и на третия закон. По-рано тази година беше направен опит да прокара първия закон - за възпитанието, т.нар. "закон за детето". Законът породи яростна буря от негодувание: противопоставяше деца на родители, а за арбитър помежду им позволяваше да се самоназначават чиновниците от СС (социалните служби) - хора без образование, собствени деца или смислен житейски опит, които получаваха безгранична и безконтролна власт да бъдат обвинители, свидетели на собственото си обвинение и експертни. Под претекст за борба с жестокото отношение към децата, всяко прегрешение се наказва с висшата форма на жестокост към детето - раздялата със своето семейство. За да се задействат СС, според закона не се изискваха никакви обективни доказателства за насилие над дете: разрешаваше се след анонимен донос, посред нощ, без никакво разследване, да се изведат децата от което и да е семейство. Естествено, подобни действия нанасят на децата (а и на родителите) травми за цял живот. Пред надигащата се вълна от протести (в година преди избори стават и чудеса) правителството отложи (засега) приемането на този закон. Но дори и да бяха приели първия закон, той не би заработил преди приемането на ЮЮ (Ювеналната юстиция (Juvenile Justice) - закона за детското правосъдие. Докато родителите имат право на справедлив процес, право на обжалване на действията на СС (социалните служби) и достъп до независими свидетелства и експертизи, огромната част от отнеманията на деца биха завършвали с благополучното им завръщане при семейството. С въвеждането на ЮЮ, под предлог за "специално", "детско", различно от масовото правосъдие, се отнема правото на родителя да води справедлив процес срещу произвола на служителите на СС. Едва тогава индустрията по отнемане на деца може да заработи на пълни обороти. Но тези дни обществото ни ще бъде атакувано със също тъй страшния "закон за предучилищното и училищното образование". Вероятно се питате: какво против би имал един родител против образованието? А аз ще ви питам: какво общо имат училището и образованието? Моля, не бъркайте възрожденското училище със сегашното. Когато нашите възрожденци са създавали училището, децата са се изграждали много в семейството и малко в училището. Училището е надстроявало, дозапълвало, оформяло и шлифовало изграденото в семейството. Учителите са имали свободата да избират методите, темпото и поредността на преподаване съобразно учениците си. Учителите са били най-уважаваните хора, силни и пламенни личности, учители са били и Левски, и Ботев. Ако се приеме закона за образованието, с който предстои да приемат в навечерието на нова година, (колко удобно - крайно неподходящо време за протести) социалните инженери от това правителство ще могат да се поздравят: България ще се сдобие със закон, на който Хитлер и Сталин могат да завиждат. Дори фашистите и комунистите оставяха децата в най-крехката им възраст - до 7 години в ръцете на родителите им. Но такава милост на нашите деца им е отказана. Съгласно закона, децата ще се въдворяват в учреждения на 4, а за родените след септември - на 3 годинки. (Прецедент в Европа!) Какво точно ще правят в тези учреждения, какви познания и умения трябва да постигнат, възможно ли е това да се прави в друга среда - не се упоменава. Законът не указва минимални резултати и пътища за постигането им - той урежда целодневното похарчване на времето на децата. Законът за образованието в частта му за предучилищно образование ликвидира възможностите на семейството да участва в изграждането на детето като личност. При такава идеология, стояща зад закона, няма шанс училищното образование да е по-добре уредено. Ликвидирани са всички форми на образование, освен държавната. Частните училища, дори и да имат сапун и топла вода в тоалетните, но също са длъжни да се придържат към държавноодобрената програма за преподаване. Предстои домашното образование да бъде обявено вън от закона. (Не е прецедент в Европа - в Германия Хитлер също го е отменил!) Какво толкова лошо има в държавното училище? Не, не е проблемът в училището, а в закостенялата тоталитарна идеология, изповядвана от управляващите ни законодатели. Вероятно трябва да им напомним, че хората са различни и децата са различни. Не само децата с различен генетичен потенциал, отглеждани в различна среда, но и децата в едно семейство са различни. Всяко се ражда със своя темперамент, характер и заложби. Те се развиват с различни темпове, ту бързо, ту бавно. Идеята за всички, толкова различни деца, да има една единствена програма за обучение е безумна. Държавната програма може да бъде подложена на унищожителна критика. Критика заслужават методите на преподаване (с фаворитизиране на вербално-лингвистичният), разпокъсаността на материала и темповете на поднасянето му, възрастовата сегрегация, липсата на лично време и лично пространство, липсата на време за общуване между съучениците. Но критиката ни е насочена не към учебната програма, а към законодателя, който не допуска съществуването на друг модел на образование. Така ние, като общество, губим отправна точка за сравнение, нямаме възможност за избор, нямаме възможност да си формираме мнение, не знаем кой метод при какъв случай е добър, дали сме на прав път, или напротив - развиваме порочни практики и неадекватна грижа за децата. Критика заслужава и финансирането на процеса: някакъв субект (държавата) с пари, придобити без съгласие (данъци) предоставя услуги (образователни) на цени под пазарните (дъмпинг). Ако се финансираха не училища (сгради), а резултати, постигнати в процеса на обучение, ако всички ученици получаваха финансиране на държавата - в равна степен или според резултатите, то цените на частните училища нямаше да са толкова далеч от портфейла на българския родител. Щяха да се развият множество независими образователни институции, които да предлагат различни услуги срещу минимално доплащане, дори, поне теоретично, би било възможно съществуването на частно училище само с държавната дотация. Кому не би било изгодно това? В цяла Европа частното и домашното образование са по-добре уредени, отколкото ще бъдат в България, след приемането на най-модерния закон. Вместо новости, ентусиазъм, разнообразие, възможности, от него ще лъхат деспотичност, закостенялост, тоталитарност. Проблемът, пред който сме изправени, е много страшен и не се състои в това, че децата ни няма да наизустят пълният максимум от енциклопедични факти, с които в училище ще им пълнят главите по вербално-лингвистичната метода. Страшното е, че законодателите ни, погазвайки брутално всички демократични принципи, които прокламират, си присвояват целодневно от най-ранна възраст времето на децата ни, лишавайки ги от възможност да общуват истински, да натрупат собствен опит, да се развият, да пораснат. Защо те правят това? Не съм сигурен, вероятно - защото мислят, че най-добрият електорат са безмозъчните гледачи на телевизия. Но каквото и да мислят - това, което са намислили, не ми харесва! За тая простотия чух за първи път или края на миналата седмица. Някой да ми обясни защо да искам да имам дете в такава "държава"? -------------------- |
|
|
Олекотена версия | Час: 12th November 2024 - 02:22 AM |